Aktuální zpravodajství ze světa banánů

Banány z pohledu Evropského soudního dvora

27. 11. 2012 0:05

Soudní dvůr Evropské uniePři studiu evropského práva jsem narazil na jednu zajímavost, o kterou se s vámi podělím: Banány jsou natolik úchvatné ovoce, že to vedlo soudce Evropského soudního dvora (nyní Soudní dvůr Evropské unie) k neobvyklému rozsudku[1], ve kterém konstatovali: Banány nelze dávat na jednu hromadu s ostatním ovocem, banány mají totiž tolik unikátních znaků, že je nutno je považovat za zvláštní druh zboží.

United Brands Company (UBC) se sídlem v New Yorku byla v 70. letech největším producentem banánů na světě. Její celkový tržní podíl činil 35 %. Tato společnost vlastnila na 30.000 ha plantáží v Kolumbii, Kostarice, Hondurasu a Panamě. Rovněž skupovala prakticky celou produkci banánů v Surinamu, Kamerunu a Guyaně a také podstatné části produkce dalších států. Patřilo jí více než 40 chladících transportních lodí, jakož i rozvinutá prodejní síť v Evropě a USA. V 60. letech vyšlechtila novou vysoce kvalitní odrůdu a začala ji prodávat pod jménem „Chiquita“.[2]

Od roku 1967 zakázala UBC svým distributorům prodej jiných banánů než těch, které jim dodávala. Ceny UBC za její banány se podstatně lišily v jednotlivých státech. V roce 1973 UBC odmítla dodávat banány dánské společnosti Olesen, která převzala distribuci banánů pro Dánsko od jiného producenta. Evropská komise proto zahájila proti UBC řízení pro zneužití dominantního postavení.[3]

Hlavním ukazatelem dominantního postavení je velký podíl dominantního hráče na trhu. Při řešení otázky, zda podíl společnosti UBC na trhu je či není velký, je nejprve potřeba definovat relevantní trh. UBC zpochybnila tvrzení Komise, že existuje trh s banány. Uvedla, že trh s banány je součástí trhu s čerstvým ovocem, protože banány mohou spotřebitelé přiměřeně zaměňovat za jiné druhy čerstvého ovoce, například jablka, pomeranče, hrozny, broskve, jahody apod., takže UBC nemá dominantní postavení na trhu, protože jejími přímými konkurenty jsou producenti ostatních druhů ovoce. 

Evropský soudní dvůr se však přiklonil k názoru, že banány jsou individualizovány zvláštními znaky, které je odlišují od ostatních druhů ovoce, a tvoří tedy samostatný trh.

Argumentace Evropské komise, na základě které soudní dvůr rozhodl, byla opřena především o tyto zvláštní charakteristiky banánu:

  1. Banán zraje nezávisle na ročním období. Poptávku je možné dostatečně uspokojit během celého roku. Tento zvláštní rys činí z banánu obzvlášť výhodné ovoce, na rozdíl například od meruněk, které jsou levně dostupné pouze v určitých obdobích.
  2. Banán je měkký.
  3. Banán nemá zrníčka.
  4. S banánem se snadno zachází (jeho slupka umožňuje rychlé oloupání a zároveň uchovává stálou čistotu a umožňuje tak jeho okamžitou konzumaci).
  5. Banán má zvláštní nutriční hodnoty, značný obsah vitamínů a minerálů.
  6. Banán je snadno stravitelný, na rozdíl od mnoha jiných druhů ovoce není kyselý.
  7. A v neposlední řadě: Pouze banány… chutnají jako banány!

Žádný jiný druh ovoce nemá všechny tyto charakteristiky. Banán je s ohledem na zmíněné znaky způsobilý uspokojit stále existující potřebu dětí, starých osob a nemocných.

Až budete krmit malé dítě, až budete nemocní, nebudete mít zuby, nezoufejte: Jsou tu banány!

A i pokud jste zdraví, jděte si koupit banán. Doporučuje Evropská komise, protože: Pouze banány… chutnají jako banány! A nezapomeňte na mě, schovejte mi nálepku!



[1] Rozsudek Evropského soudního dvora ve věci 27/76 United Brands Company a United Brands Continental BD vs. Komise ze dne 14. února 1978, český překlad dostupný na http://ccvista.taiex.be/show.asp?link=61976J0027-CZ.doc

[2] SEHNÁLEK, David. Vybraná judikatura Evropského soudního dvora ke studiu práva Evropské unie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 64. ISBN 9788021042544.

[3] TICHÝ, Luboš. Dokumenty ke studiu evropského práva. 3. přeprac. vyd. Praha: Linde, 2006, s. 766-771. ISBN 8072015737.

Sdílet

Komentáře

Ester-Michael iweeck: :-)

vojtanovotny to tam fakt nemají nic lepšího na práci, než aby zkoumali, jestli chutná banán jako banán???

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona